adgroup

Shaklee Independent Distributor | ID: 891272 | Penghantaran Seluruh Malaysia

Shaklee Independent Distributor | ID: 891272 | Penghantaran Seluruh Malaysia

Tuesday 8 November 2016

Hobi baru yang menghilangkan stress

Rasanya macam belum pernah lagi ku update pasal hobi baru ku ini dalam blog ni la..adoii sangat malas ni sekarang nk mengarang..berbulan baru ade satu dua entry..

Dah lebih setahun aku dok kat rumah aku ni..sejak aku habis berpantang Umar aritu , tibe2 je sanubari aku terminat nk membela bunga2 an..sebelum ni halaman rumah aku cuma dihiasi dgn lalang2 je dan rumput2 ..😆😆

Mula2 nya..aku g jalan2 kat bandar ternampak la satu nursery ni..aku pun try la masuk..sekali keluar aku beli 3 jenis bunga..ade 2 dari bunga yg aku beli masa tu da mati tau..masa tu mmg tak tau langsung pasal ilmu bunga ke sayur ke..tu yg mati agaknya..rupanya ade bunga yg tak perlu siram hari2.. ade yg nak panas, ade yg nk teduh..ade yg nak air byk..

sejak daripada titik permulaan aku beli bunga tu..tak tau ape yg dah merasuk aku sampai aku jadi hobi pulak nk beli bunga..

Lebih kurang dalam 6-7 bulan hobi baru aku ni terjadi..byk jugak bunga2 yg aku berjaya jaga ..bunga ni bukn je kene jaga..kene belek setiap hari..baja..cantas.. tgk ade ulat ke tak..fuhhh ..tapi bukan semua bunga leceh cmtu la

jom tgk koleksi yg aku ade setakat 7 bulan ni..tak la byk tp ckp utk buat hati ku berbunga2 hahahaha



ni pokok kemboja cina @ adenium..aku baru ade 8 pokok..setiap pokok aku kaler bunga lain2..tapi musim hujan ni dia jadi segan2 nak berbunga..sbb pokok ni perlukan cahaya matahari yg byk.. air dia tak suka sgt ..siram dlm 1-2x je seminggu tu..musim hujan aku terus tak siram.. cantik..aku suka ..tunggu musim panas nk tmbh koleksi 😄




ni koleksi petunia aku..ade 3 je..yg pink ni baru je beli sabtu lepas sbb tu belum meriah lagi..yg lain tu pun ms beli sikit je bunga..dah kene belaian manja oleh aku jadi la byk bunga hehe..

eh sblm ni aku tak pernh tau pun nama bunga2 ni ye..beli je..pastu bila dah join group kebun bandar tu aku byk dpt ilmu dari situ..nama pokok ke, bunga ke, cara jaga sume so sume byk belajar dr situ..dah tau nama pokok senang nk cari kat google kn..

setakat ni , ni lah pokok bunga paling leceh.. hari2 nk buang bunga yg layu dan  cantas2 tiap 2 mmgu 😂😂


orkid..pun aku ade dlm 4-5 pasu..yg lain bunga dah gugur ..ni pun gmbr ms bunga ni baru kembang..skrg bunga ni  masih ade tau lama dia melekat kat situ..yg lain ade yg baru nk berbunga balik nnt kita update 

kalau masa tak minat bunga dulu aku cakap susah la nk tanam orkid..tapi rupanya orkid ni antara yg senang je jaga takyah belek ari2 pun kalo aku la haha..tibe2 kua putik bunga..tapi buh la baja n siram ..siram pun guna auto tu yg tak belek langsung kadang2 😆😆


eh pnt la nk cite sume haha..nnt la buat entry lain ye.. ni tempat aku letak bunga2..ade pokok lada jugak kat situ..
bunga vinca, bunga taik ayam,pokok ati2, bunga reulia( betul ke tak ejaan tak pasti hehe), ros jepun, kemboja dan bunga butang( belum keluar bunga sbb aku semai dr benih)

nnt aku buat entry pasal tanaman lain pulak la byk benor sume nk cite sini hehe

jom kita tgk kebun yg sekangkang anak kera tu 😄

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...