adgroup

Shaklee Independent Distributor | ID: 891272 | Penghantaran Seluruh Malaysia

Shaklee Independent Distributor | ID: 891272 | Penghantaran Seluruh Malaysia

Monday, 20 April 2015

Petua Tambah Selera Makan Anak dengan Kucai

Semalam aku terbaca satu petua dari Group Homemade baby food yg aku join tu, Petua untuk tambah selera makan anak, selalu dengar asik2 orang bagi supplement kan, haaa arini aku share pasal petua secara tradisional pulak.

Dari pengalaman ibu-ibu yang dah cuba, kebanyakan nya berkesan untuk  anak mereka, selepas 3 hari mereka cuba kedah ini, anak diorg bertambah selera makan.. 



Wahh..bagus ni, aku memang dah lama nk tambah selera makan Apip ni..susah betul nak makan kalau tak kene mood ni..

ok ni cara2 nya

- Ambil segenggam daun kucai dan cuci hingga bersih.
- Patah2kan smpi panjang agak2 jari kita
- Rendam d air suam2, separuh baldi yg kecil jak.
- Bila ank mandi ptg, lbh kurg senja2 la gitu mcm jam 6-7pm gitu kan, lps sabun n mandi bersih, mandikan ank dengan air yg drendam dgn daun kucai td.
- Tuangkan sehingga 3-4 sedok air bersama-sama daun tersebut.
- Urut-urutkan dada n blkg dada ank.
- Bersihkan la daun2 d bdn ank.
- Tidak perlu lg dibilas dengan air biasa.

Mesti ada jugak kan yg cam tertanya2.. kenapa daun kucai kan? 


Khasiat daun kucai

Kucai mengandungi vitamin B dan C, karotin dan komponen belerang. Ia dapat mengubati penyakit-penyakit seperti senggugut, penyakit keputihan, darah tinggi dan sembelit.

Kucai bertindak sebagai antiseptik untuk membunuh kuman bakteriadalam usus dan menjadi perangsang dalam proses pengecutan serta pengembangan usus. Ia juga melancarkan pengaliran darah, sekali gus menghindarkan pembekuan darah. Cara penggunaannya adalah menumbuk daun kucai sehingga lumat dan kemudian dikacau dengan air panas lalu diminum. Penggunaannya adalah lebih mujarab sekiranya diminum setiap pagi.


info wikipedia

ni lagi sikit yg aku jumpa pasal kebaikan daun kucai ni

  • Menurunkan berat badan

Kucai bermanfaat untuk menurunkan berat badan, makanan ini banyak digunakan bagi mereka yang diet. Kucai sarat dengan antioksidan, serat, vitamin, kalsium dan mineral. Yang baik untuk kesihatan tubuh.

  • Menurunkan tekanan darah dan kolestrol

Kucai mengandungi allicin, sama seperti bawang putih dan daun bawang. Allicin dapat mengurangkan tekanan darah dan menurunkan kolestrol dalam tubuh. Selain itu, ia juga bermanfaat untuk membersihkan usus dari kekotoran

  • Mencegah sembelit

Kucai kaya akan serat makanan yang dapat membantu melancarkan pencernaan. Fiber yang terdapat dalam kucai mampu menghilangkan sembelit.

  • Mencegah kanser

Flavonoid dan sulfur yang terdapat dalam kucai dapat mencegah beberapa jenis kanser. Seperti kanser usus besar, kanser payudara, kanser prostat, kanser paru-paru dan kanser  perut. Kucai dapat melawan radikan bebas dan mencegah perkembangan kanser

  • Mengatasi masalah kulit

Kucai memiliki sifat anti bakteria dan anti fungus yang sangat baik untuk mengatasi infeksi kulit. Gunakan kucai sewaktu memakai lotion, scrab dan luka. Kucai juga dapat membunuh bakteria dan fungus saat kulit Anda mengalami masalah

  • Membantu mencegah jerawat

Beta karoten yang terdapat dalam daun bawang bermanfaat untuk membersihkan kulit, sehingga kulit bebas jerawat.Kucai dapat mencerahkan kulit.

  •  Mencegah rambut rusak

Daun kucai dapat memperkuat folikel rambut dan meningkatkan aliran darah dari kulit kepala ke akar. Kucai digunakan dalam beberapa produk perawatan rambut, kerana terkenal untuk menghentikan rambut gugur


Wahh2.. teruja tol dengan khasiat daun kucai ni kan, lepas ni aku pun taknak lepaskan peluang try petua ni kat anak aku..semoga dia jadi lebih berselera makan pasni..

terima kasih kepada yang sudi share petua

4 comments:

  1. Info menarik ni, saya baru tahu pasal khasiat daun kucai ni.
    9 Tips Untuk Anak Kurus Dan Enggan Makan

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah.. Petua yang menarik.. Sedang mencari2 petua tradisional untuk menambhkan selera anak makan.. In shaa allah akan cuba.. Semuanya bergantung kepada usaha ibu dan kuasa Allah.. In shaa Allah. Terima kasih sebab berkongsi petua.. :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...