adgroup

Shaklee Independent Distributor | ID: 891272 | Penghantaran Seluruh Malaysia

Shaklee Independent Distributor | ID: 891272 | Penghantaran Seluruh Malaysia

Saturday 20 April 2013

Tips Menjaga Luka Episiotomi





Untuk ibu-ibu yang melahirkan bayi untuk pertama kali, kebiasaannya, doktor /bidan akan menggunting sedikit bahagian perineum ( iaitu kawasan antara faraj dan dubur) untuk memudahkan bayi keluar, dan untuk mengelakkan koyakan yang lebih teruk, kadang2, ade yg koyak sampai ke dubur tau, kalau tak ikut cara2 meneran yg betul tu, jadi untuk yang baru  pertama kali bergelar ibu, dan bersalin secara normal, guntingan episiotomy dilakukan. 




Di kebanyakan negara2 maju sekarang ni diorg dah kurang amalkan episiotomy ni, biasa ia menjadi pilihan yg terakhir utk doctor2 @ bidan kat sana, bukan apa, luka epsiotomy ni bukannya senang nak jaga , ini kerana ia berada di kawasan yang sentiasa lembab dan tidak bersih kan.



Ini ada beberapa tips untuk ibu-ibu yang bersalin secara normal yang melalui pengalaman digunting ni

1.Pad Ais

Sebaik sahaja melahirkan, letakan pad ais pada luka, ia bukan sahaja mengalakkan luka cepat baik malahan mengurangkan sakit. Letak pada luka selama 10 minit 3-4 jam sekali.

2. Pastikan kawasan perineum bersih

Darah nifas dan air kencing boleh menyebabkan jangkitan kuman pada luka. Pastikan luka bersih dengan membasuh mengunakan air biasa atau lebih baik lagi mengunakan cecair pembasmi kuman yang dipreskripsi oleh doktor. Tidak perlu gunakan cairan sabun yang kuat. Bersihkan dari depan kebelakang untuk mengelakan cemaran najis.

3. Semasa kecing, cuba duduk secara mencangkung (squat) dan siram air suam semasa kencing.

4. Pastikan ia kering

Mengeringkan kawasan luka menggalakkan proses pemulihan. Bilas faraj 2-3 jam sekali dan biarkan kering dari darah nifas. 

Kalau ada kesempatan duduk sorang2 dalam bilik, anda boleh biar kan seketika bahagian luka episiotomy di anginkn, biarkan dia kering betul2..bole juga gunakan pengering rambut


5. Jangan duduk atau berbaring terlalu lama. 

Jangan duduk atau baring lama sangat, dikhuatiri kita menekan bhgian luka tu, kalau rasa sakit bole gunakan bantal donat atau pelampung berenang berbentuk bulat untuk mengelakkan dari tekanan pada luka.

6. Semasa buang air besar, tekan dengan lembut kawasan episiotomi untuk mengurangkan tegangan. Ia juga dapat mengurangkan sakit dan mengelakkan jahitan terbuka.

7. Dapat pil penahan sakit sekiranya sakit. Anda boleh makan paracetamol atau ubat yang lebih berkesan seperti ponstan.

8. Elak dari sembelit.

Pastikan minum air secukup untuk melancarkan perjalanan usus. Banyakkan makan fiber atau jika mahu, boleh mencuba Lactulose atau Fybo-gel. Boleh didapati di farmasi berdekatan. Ubat enema tidak digalakan sekiranya luka anda teruk.

9. Sitz bath. 

Amalkan sitz bath dengan merendam pungung anda dalam besin berisi air garam. Ia mengurangkan sakit dan membersih luka sehingga dalam vagina.

Berendam dalam 10-15 minit paling bagus untuk kaedah ini.Sekiranya anda mempunyai tandas duduk di rumah, bole cari besen yang sama size untuk dimuatkan dalam tandas duduk tersebut,

10. Senaman Pelvic floor. 

Buat senaman kegel secara rutin. Ia membuat luka cepat sembuh dengan mengalakkan perjalanan darah ke vagina. Buat 100-200 kali sekali. Anda akan dapat melihat perubahannya.

11. Pastikan tiada tanda jangkitan kuman seperti kesakitan dan pembengkakan. Jumpa doktor sekiranya ada masalah ini.

12. Jangan percaya pada mitos. 

Mitos seperti minum air banyak akan meyebabkan peranakan berair atau memakan sayuran kerana menyebabkan angin adalah tidak benar sama sekali. 

Minum air secukupnya penting kerana selepas 1-3 hari bersalin badan secara semula jadi akan membuang air lebihan yang terkumpul semasa hamil dan ini akan membuatkan badan kekurangan air medadak, menjurus kepada masalah sembelit dan kekurangan susu badan. Kekurangan air juga menyebabkan luka episiotomi sukar sembuh dan masalah sembelit pula akan menyebabkan kesakitan ketara pada luka anda.

Sumber alamhamil.com,

Boleh click di sini untuk lihat set berpantang yang saya gunakan ketika bersalin anak kedua aritu yang sangat2 membantu untuk menyembuhkan luka episiotomy saya dengan cepat

wassap
012-7354137
farah


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...