adgroup

Shaklee Independent Distributor | ID: 891272 | Penghantaran Seluruh Malaysia

Shaklee Independent Distributor | ID: 891272 | Penghantaran Seluruh Malaysia

Wednesday 11 December 2013

10 Tips Penting Dalam Mendidik Anak- dari Child Psychiatrist

Assalamualaikum dan selamat pagi semuaaaa... Wahhh kemain semangat lagi pagi ni kan..tadi lepas subuh sibuk dok belek2 Fb kejap sebelum sambung tidur balik..hihi..terjumpa satu info yg sangat-sangat la berguna untuk aku dan ibu-ibu lain dalam proses mendidik anak-anak kecil ni..

Aku share terus link dari blog sis ni yer

http://saatakukaupilih.blogspot.com/2013/12/10-tips-berguna-dari-child-psychiatrist.html?m=1

Aku rasa memang banyak kesilapan waktu aku didik Apip kot..nak2 lagi tang point no 2 tu..


2. Don't expose to too much things in a box.  






Terasa sangat macam ada batu yang menghempap atas kepala aku..hahahahah...






Start umur Apip 4 bulan dia dah sibuk dok main ipod aku..bila umur setahun dapat pulak hadiah ipad dari papa dia..haihhhhh papa Apip ni sepatutnye hadiahkan bini dia jek Ipad tu..hahaha..





Memang dari segi pertuturan anak aku ni agak lambat bercakap, start umur 2 tahun baru mulut dia rajin nak ikut apa yang kite sebut..





Tapi sekarang bila dah tak main Ipad sangat dia leka dengan tengok cerita kat laptop pulakkk dahhh...hahaha.. Anak sapo la ni kan





Takpe rasanya masih belum terlambat lagi nak ubah apip..kene tingkatkan usaha dari sekarang!!


Pakar tu cakap not mora than 10 minit ye kalau nak main ipad Apip!!..hehe


tapi Apip lau main ipad pun xde la sampai 24/7..kejap2 jek biasanya..


Ni aku amik ringkasan dari Blog sis ni ye..





10 Tips penting dalam mendidik anak-anak





1) Biasakan dan kerapkan bawak anak main pasir, buih, rumput, dan plastesin. 



2) Don't expose to too much things in a box. 



3) Stimulate their imitation skills.



4) Banyakkan concept toys berbanding mainan superheroes, monsters, etc.



5) Bila nak ajar anak bercakap, ajar word dulu, avoid sentence.



6) Kalau budak takut strangers. Ask them to high-5. Avoid salam, hug or kiss.


7) Bila anak buat salah. Explain instead of marah.


8) Overly-attached to one person is not a good sign.


9) Bila bermain, follow his interest. 


10) Bagi pilihan jawapan untuk enhance communication





Kalau nak baca huraian sila ke link blog sis ni ye..





Point no 5 dah bole praktikkan untuk tingkatkan skill bercakap Apip..





Tapi kan point no7 tu..Agak susah utk control marah lau dia buat bende yg bukan2..memang terus rasa nk ngamuk jek nnt..hihi..pasni cuba control cikit ye puan farah



Ok y no8..attached to one person only..ermm dah Apip 24/7 dgn aku kat rumah kn mesti la lau papa die ade die terus jadi ekor papa die..hihi..xpe2..bagi mama rehat time papa ade k apip..haha

tang mainan tu rasanya apip memang tak minat pun superheroes2 ni..yang die minat, hmmm kapal terbang, helikopter..keretaapi, kereta..hehehe..ok la tu kot kn..

Takpe sekarang dah tau info ni kan aku cuba lgi pertingkatkan skill utk jadi mama terbaik!! chayok2!!














































No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...