adgroup

Shaklee Independent Distributor | ID: 891272 | Penghantaran Seluruh Malaysia

Shaklee Independent Distributor | ID: 891272 | Penghantaran Seluruh Malaysia

Tuesday 18 February 2014

Batuk berlarutan membawa padah- Pneumonia



Pneumonia?? sebelum ni selalu jugak la dengar pasal nama penyakit ni tapi biasa la tak pernah kene kan so amik tau gitu2 jek la ..yang tau die berkaitan paru2..

tapi sekarang ni dah 4 hari ( masa ni aku tengah preggy Ainur safiyya 36 week huaaa) aku check in kat tepi laut nan indah ni disebabkan Pneumonia..wuwuwuwuw 

Apa itu pneumonia?
Pneumonia ni jangkitan paru-paru, yang terjadi di kalangan dewasa dan kanak-kanak. Tahukah anda, menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), sebanyak 60% kanak-kanak maut akibat pneumonia!



Hadoiii la bila dah kene baru nak cari info kan rasa ngeri pun ade bila baca huhuhu

Antara simptom Pneumonia:
- Selesema, batuk dan demam
- Hilang selera makan
- Nafas cepat, sesak nafas

Semua simptom tu aku da rasa sblm aku g klinik utk cek sbb dah tak tahan sangat masa tu sakit dada, nak tarik nafas pun susah sbb dada sakit sgt
so mmg betul la simptom2 nya, lagi2 la tengah preggy ni mmg skali cek trs la kene warded kan sebab doc nak pantau baby takut baby kat dalam kekurangan oksigen ..bila ibu punya paru-paru tak dapat berfungsi dengan baik.. automatik la baby yg kat dlm pun kekurangan oksigen..ok..masa ni serius aku dah risau sgt huhu

kalau ade anak ke ayah ibu sedara mara ade simptom2 ni mmg ade baiknye cpt2 la bawak gi klinik untuk rawatan lanjut

Kenapa ia bahaya?
Sebabnya paru-paru yang dijangkiti kuman tidak menjalankan fungsinya secara keseluruhan -- maknanya oksigen tidak disalurkan sepenuhnya kepada pesakit!

Sebab tu bila ibu preggy yang mengidap Pneumonia ni doc memang akan pantau sampai dia betul2 sembuh dan sekaligus pantau baby

Cara mengubati..
Antibiotik yang dibekalkan dengan tepat dan teratur, insyaAllah dalam tempoh seminggu hingga dua minggu pesakit akan pulih.

disebabkan itulah aku harus lah check in kat hotel 5star ni selama seminggu untuk jalankn treatment dengan supply antibiotik utk bersihkn paru2..lagipun batuk2 aku dah hampir 2 minggu memang smpi sekarang masih blm baik lagi..

lepas seminggu doc akan repeat chest xray nk tgk keadaan paru2 aku..hopefully dapat la recover cepat sbb sabtu ni aku da 36week..haiyaaaakkk takuttt!!



so hari2 aku akn dimasukn 3x antibiotik kat sini , akibatnya aku baru 4 hari dah 3x tuko tmpt bende ni..tgn pun dah jd bengkak2..lagi 3hari..sabo2..

nampak pulak tarikh 18/2 kan harini besday encik suami..tp encik suami terpaksa rela la kene jadi surirumah jaga apip kat rumah kn, huhuhu

setiap hari akan ada chest therapy yg dtg untuk cek paru2 aku, ajar cara nk breathing dengan betul utk pesakit pneumonia ni , kira mcm excersise bernafas la..pastu setiap hari baby kene cek jugak..

yang aku ni da 4 hari xdpt jmp ank ofkos la nangis wei sorang2 bila ingat ank kat rumah kan
haaa !! mula la air mata nk meleleh!!

ada lagi 3 hari untuk teruskan perjuangan  membaikpulih paru2 aku..huhuhu

xpe2..ni Allah nk bg aku rehat dari jadi surirumah..selama seminggu..dpt mc jd surirumah.dah la hosp gov budk bwh 12y xle masuk aku pulak pun xle
kuo..tapi lau aku dok lambai2 si apip dari atas die bukan sedih pun..rilek jek kn mentang2 la ade papa kan.. bertuah nye apip!!

tu dia apip berbaju hijau tak heran kat mama dia..huhu


xpe ade lagi 3hari..bersabarlah wahai hati..dah bersabarlah wahai encik suami sebb kene jd surirumah..
semoga Allah berikan kesihatan yang baik untuk aku dan baby. Amin




<Saya Shaklee independant distributor yg ohsem!! >

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...