adgroup

Shaklee Independent Distributor | ID: 891272 | Penghantaran Seluruh Malaysia

Shaklee Independent Distributor | ID: 891272 | Penghantaran Seluruh Malaysia

Tuesday 12 August 2014

Steam & Percussion Technique

Arini dah masuk 2hari baby aku kene selsema dan batuk2, cuma batuk tak berape nk kerap la yang selsema tu jek macam dah teruk sikit sebab dia dah start terjaga tengah2 malam dan menangis sebab hidung tersumbat bila nak menyusu. bila menyusu kejap2 dia lepaskn, tu dia jadi tak selesa..

Maka nya aku ni memang dah terkenal dengan rajin menggogle2 ni terus google pasal technique steam and percussion ni , aku pun follow la step2 yg aku jumpa dlm blog2 tu

Ada beberapa jenis bahan yg bole guna utk dapatkan wap steam tu. Antara nya:

-periuk nasi elektrik
-Bottle sterilizer
-baldi dan air panas

Aku da cuba guna air panas yg dimasukn dlm baldi tapi wap dia cm kejap jek pastu buat lagi skali guna bottle sterilize pulak




oh ye lupa nk ckp dalam air tu aku letak VCO,
selain VCO bole jugak letak minyak habatusauda atau bawang putih yg ditumbuk atau minyak bawang putih..semua bende2 ni bersifat antibakteria..kita nk nyahkn bakteria dan virus2 dlm hidung baby

yang guna sterilizer ni cam ok sikit , byk wap dapat masuk kat hidung..bersamaan byk la dgr suara jeritan sang puteri..huahuahua..kene cekal dan kuat smgt jgn dia ngis nak stop pulak, aku lagi sedih kalo dia kene thn kat spital ke kn baik buat bende ni sndiri kat rumah..

yg aku baca tu blogger tu kata lagi bagus lau baby nangis sebab bole bukak rongga kat paru2 utk kuakan lendir2 tu

Sambil2 wapkan tu sambil tepuk belakang dia, tu la technique percussion bole google kaedah yg betul ye bukan men tepuk hentam keromo tau sebab tepuk percussion ni bertujuan nk longgarkan lendir2 yg ade kat paru2 supaya senang nk kuakan lendir tu sume


dah siap kene sedut pulak hingus2 yang masih tertinggal kat dalam rongga2 hidung dia
..ni lah hasil safiyya yg dok melalak2 hidung kene steam haha



aku sedut guna penyedut hingus biasa jek, tapi berkesan jugak

Aku dah la ade pengalaman pneumonia tu kan maka bila ank start batuk/sesema ni tersangat la risau huhu

Hari2 kene buat steam & percussion technique ni 2x sehari.. dan malam nk tido aku sapu garlic oil kat belakang , dada dan tapak kaki safiyya


Ni garlic oil buatan sendiri, garlic bakar+ olive oil

Suara safiyya dah berubah sikit sebab sesema dan batuk ni, mudah2 han dia cepat la sihat balik cam biasa.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...