adgroup

Shaklee Independent Distributor | ID: 891272 | Penghantaran Seluruh Malaysia

Shaklee Independent Distributor | ID: 891272 | Penghantaran Seluruh Malaysia

Saturday 19 July 2014

Ketupat Sotong

Baru jek sejam yg lepas aku makan ketupat sotong untuk moreh2..keje aku lau kat rumah MIL ni malam2 tu mmg mentekedarah jek cam raksasa..huaaa..seb baik la ank aku nyusu badan kn..diharap segala mak nenek yg aku telan jd susu la utk ank aku hehehe..

Sebenarnye kan kalau tak kawen dengan org kelantan ni sumpah aku mmg xpernah jumpa la makann camni hehe..skrg kene biasa2 kan diri makan makanan org kelantan ye

Bagi yg tak pernah tgk ketupat sotong ( cam aku la ms blm kawen dulu kn ..haha) ni la rupa ketupat sotong tu





Bahan utama dia konfirm2 la sotong kan dpt saiz yg cam sedang2 besar tu sedap dah hehe..
pastu kuah dia tu adalah campuran santan+nise.. sejenis gula melaka tp kat kelantan jek byk gula melaka ni tu sbb kuah dia jadi gelap camni sbb kalau aku buat guna gula melaka yg biasa tu tak jd pun gelap gini rupe dia..
pastu lau nk kaw2 lagi kene guna santan yg fresh tu..lau guna sntan kotak lain cikit la rasa kuah dia




ni lah rupa nisse tu..aku tak sure ejaan dia camne,, nissea? nissan? nise? hahaha

Dalam badan sotong ade pulut yg da direndam dgn santan ..pas masukn pulut tu sumbat kepala sotong , cocok lidi bagi kepala sotong tak terkeluar balik masa diorg ni kene masak

rasanya cara nk masak dia sng jek sbb cuma rebus2 je tapi nya lau tersalah letak pulut dlm sotong cam terbanyak ke tersikit ke jadi tak berape elok la nnt a.k.a tak sodap, kadang jdi tekras ke camtuu la maksud aku..
Sebab ms first time aku buat bende ni pun tak menjadi sgt..kuah jd cair sgt2 sbb aku letak air byk hahaha

Tapi ni bukan aku yg buat ..ni hasil air tgn kakak iparku yg mmg org klate hehe

Apa2 pun bagi 5 bintang utk ketupat sotong ni :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...